کد مطلب:36161 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

آبرومند بودن و تن به پستی ندادن











(و اكرم نفسك عن كل دنیه و ان ساقبتك الی الرغائب فانك لن تعتاض بماتبذل من نفسك عوضا)

«شخصیت خویشتن را از هر گونه پستی محترم شمرده و از زبونی نگه دار هر چندتن در دادن به پستی تو را به تمنیات و خواسته هخایت برساند چه آنكه هرگز برای سرمایه ی از دست داده ی شرافت و كرامت نفس خود عوضی به دست نخواهی آورد»

راستی فرازهای فوق وصایای حیات بخش و همیشه جاویدی هستند كه هرگز فرسوده و بی فروغ نخواهد شد.

در منطق امیرالمومنان بهترین سرمایه ی انسان عزت و كرامت نفس اوست شخصیت انسانی ارزشی است كه هیچ چیز جایگزین آن نخواهد شد و هیچ نعمت و سرمایه ای با آن برابری نخواهد كرد. كسانی كه برای رسیدن به مال و یا مقام و منصبی تن به پستی داده و شرافت نفس خود را از دست می دهند و یا به چاپلوس و مداحیهای بی حساب اقدام می كنند امكان دارد كه به خواسته ی پست و مراد مادی خود برسند و به رغائب، عطایا و اهداف بی ارزش دنیوی دست بیابند ولی گوهر گرانبهای كرامت نفس را كه از دست داده اند قابل جبران نیست و میلیونها برابر آنچه كه به دست آورده اند جای آن را پر نخواهد كرد.

[صفحه 198]

یكی از دوستان میگفت دو نفر در هواپیما با ما بودند غذا كه خوردیم حس كردم دو تا سینی را زیر صندلی جا دادند من دانستم كه می خواهند سینی هواپیما را بردارند گفتم آقایان مثل اینكه سینی ها زیر صندلی افتاد گفتند بلی ببخشید كه از دستمان افتاد... و بالاخره دامادم بعد از لحظاتی چند گفت دو تا سنی را در كیفهای خود جادادند و سر كیف را بستند.

اكنون كلام امیرالمومنین علیه السلام بخوبی تداعی میشود آیا دو تا سینی و دو میلیون سینی ارزش دارد كه شخصیت و كرامت نفس انسان از دست برود و انسان، فرومایه، پست و زبون گردد؟ راستی همه بدانیم كه رسیدن به دنیا با دروغ گفتن، تملق و پشت هم اندازی و بازی با حیثیات افراد، گرایش به پستی و دنائت است و آنچه كه از دست انسان می رود به مراتب بیشتر از آن چیزی است كه از این راهها به دست می آید.


صفحه 198.